گرفتار شدن خودرو به همراه ۴ سرنشین داخل سیلاب در حاشیه شهر مشهد (۲۰ اردیبهشت) قطع برق محله سیدی مشهد با سقوط داربست روی شبکه ۲۰ هزار ولتی| نقص برطرف شد کلات با ۵۷ میلی متر بارندگی رکورددار بارش در خراسان رضوی شد کودک ۱۰ ساله چطور قاتل شد؟ | چرا کودکان نباید فیلم ترسناک تماشا کنند؟ اعترافات تکان دهنده دختر ۱۰ ساله تهرانی درباره قتل دوستش| آدمکشی را ار فیلم‌های ترسناک یاد گرفتم بارندگی و سیلاب موجب انسداد موقت محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی شد(۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گروگانگیری یک زن و دخترش مقابل مجتمع پالادیوم+تصاویر راه ارتباطی ۲۰ روستای کلات خراسان رضوی بر اثر سیل قطع شد ۳۶ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای در جاده نیشابور (۲۰ اردیبهشت) مسدود شدن ۶ جاده در خراسان رضوی بر اثر ریزش کوه و سیلاب هدیه روز دختر چی بخریم؟ دستگیری ۱۴ سرشبکه یک شرکت هرمی در مشهد عوامل ابتلا به حساسیت فصلی چیست؟ | راه‌هایی برای کاهش علائم آلرژی صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای خراسان رضوی و ۵ استان دیگر (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قتل زن جوان توسط برادرش در مشهد به خاطر حرف مردم + عکس هشدار جهادکشاورزی مشهد به کشاورزان، دامداران، مرغداران، زنبورداران و گلخانه‌داران آزمون شفاهی احراز صلاحیت اخذ پروانه تخصصی روان‌شناسان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در استان تا جمعه
سرخط خبرها

درباره سیاسی‌کردن واکسیناسیون کرونا در برخی رسانه‌ها | واکسن «شوخی‌بردار» نیست

  • کد خبر: ۵۸۷۵۳
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
درباره سیاسی‌کردن واکسیناسیون کرونا در برخی رسانه‌ها | واکسن «شوخی‌بردار» نیست
اینکه با مسئله مهم واکسیناسیون، سیاسی برخورد شود، یکی از چرک‌ترین کار‌های رسانه‌ای است که ممکن است رسانه‌ای یا گروهی سیاسی آن را انجام دهد، چون این مسئله غیر از ضربه‌زدن به طرف مقابل هیچ سود دیگری ندارد و فقط و فقط اضطراب مردم نگران را از آن حدی که باید بیشتر می‌کند.
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز؛ دوسه ماه گذشته از این سال کرونایی، بحث اول رسانه‌ها دیگر کرونا و همه‌گیری عجیب‌وغریبش و راه‌های پیشگیری از آن نیست. دیگر تقریبا همه راه پیشگیری و نبود درمان قطعی و وضعیت دردناک ابتلا و مرگ را می‌دانند و این خبر‌ها فقط تکراری عجیب در سالی تکراری است. در این چندماه گذشته، خبر اصلی، کشف و توزیع واکسن و شروع واکسیناسیون در بعضی کشور‌ها و راه رسیدن آن به کشور‌های دیگر است. در فضای‌مجازی ایران هم مردم در این چندماه در توئیتر و اینستاگرام ابتدا درباره دیررسیدن واکسن به کشور نگرانی داشتند و بعد که خبر واکسن ایرانی رسید، ابتدا نگرانی‌هایی درباره کیفیت آن وجود داشت که با تزریق دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و مسئولان دیگر این نهاد که مسئول ساخت واکسن بودند و تأیید‌های اولیه پزشکی، این نگرانی به یک خبر خوب و امیدوارکننده تبدیل شد.
 
در یکی‌دو هفته گذشته هم خبر رسیدن واکسن روسی اسپوتنیک به ایران ابتدا نگرانی‌هایی را به وجود آورد و پس از اینکه سازمان بهداشت جهانی این واکسن را تأیید کرد و از اثربخشی بیش از ۹۰ درصدی آن گفت، خیال مردم از این بابت راحت شد و مثل باقی کشور‌ها در اولین مرحله کادر درمان شروع به تزریق واکسن کردند. این نگرانی‌ها و امیدواری‌های پیاپی امری طبیعی است، چون مسئله مستقیم با جان مردم در ارتباط است و نمی‌شود با آن ساده برخورد کرد؛ چه ترس از دیرآمدن واکسن و چه ترس از رسیدن واکسنی که به تأیید مجامع معتبر نرسیده باشد، نگرانی درستی است و اینکه واکسن و مسائل مربوط به آن در این چند هفته به ترند اول فضای‌مجازی تبدیل شده است و اخبار مربوط به واکسن ایرانی و روسی و چینی و آمریکایی و جزئیات هرکدام به‌سرعت دست‌به‌دست می‌شود، امری طبیعی است.

اینکه با این مسئله مهم، سیاسی برخورد شود، یکی از چرک‌ترین کار‌های رسانه‌ای است که ممکن است رسانه‌ای یا گروهی سیاسی آن را انجام دهد، چون این مسئله غیر از ضربه‌زدن به طرف مقابل هیچ سود دیگری ندارد و فقط و فقط اضطراب مردم نگران را از آن حدی که باید بیشتر می‌کند. کاری که در چند روز گذشته ۲ رسانه معاند «من‌وتو» و «ایران‌اینترنشنال» انجام دادند. این ۲ رسانه با قصد تحقیر واکسن ایرانی خبری را به نقل از رئیس ستاد اجرایی فرمان امام نقل کردند که از آن خبر این‌طور برداشت می‌شد که هیچ‌کشوری از ایران درخواست ارسال واکسن ایرانی نکرده است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام در رشته‌توئیتی با اشاره به خبر منتشرشده ۲ رسانه ایران‌اینترنشنال و من‌وتو به‌نقل از رئیس ستاد اجرایی مبنی بر درخواست خرید نکردن کشور‌های خارجی از واکسن ایرانی کرونا نوشت: «۱۱روز قبل دکتر مخبر اعلام کرد با وجود طرح مبحث درخواست کشور‌های خارجی برای واکسن ایرانی کرونا، هنوز درخواست رسمی مطرح نشده است و ۴روز قبل خبر از درخواست رسمی دادند. ولی این ۲ شبکه خبری برای تخریب واکسن ایرانی کرونا مصاحبه ۱۱روز قبل را امروز و البته به‌صورت وارونه منتشر کردند.»

هدف این حرکت عجیب این ۲ شبکه ماهواره‌ای، فقط می‌تواند مغشوش کردن ذهن مردم باشد و آنان را نگران‌تر از پیش کند. البته که دراصل برخی رسانه‌ها بیشتر از اینکه به این موضوع فکر کنند که چه خبری برای مردم مفید است، نظر به این دارند که چه خبری منافعشان را بیشتر تأمین می‌کند. همچنان‌که چندی پیش هم «دویچه‌وله انگلیسی» در خبری در اینستاگرامش از واردات واکسن روسی و چینی به آلمان نوشته بود و همین رسانه در صفحه فارسی‌اش با تیتر ورود «واکسن‌های بحث‌برانگیز روسی» به خبر ورود واکسن روسی به ایران واکنش نشان داده بود! این مطلب را علیرام‌نورایی، بازیگر ایرانی، در استوری‌اش منتشر کرد و به دورویی این رسانه‌ها واکنش نشان داد. البته نباید فراموش کنیم که مسئولان باید همیشه به فکر انتخاب بهترین گزینه‌های درمانی و پیشگیری برای مردم باشند و نباید از رصد و نقد آنان دست بکشیم، اما بسیاری از رسانه‌های معاند صفحه‌های خبری‌شان هدفی جز نگران‌کردن ما برای بهره‌بردن‌های سیاسی یا بیشتر دیده‌شدن ندارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->